Sifat-sifat pelajar cemerlang

Setiap murid inginkan kejayaan. Lebih-lebih lagi kita sebagai pelajar memfokuskan kejayaan dalam pelajaran sebagai matlamat utama. Namun kejayaan tidak datang bergolek dan tidak pula datang dengan sekelip mata. Ianya memerlukan komitmen dan usaha gigih dalam mencapai sesuatu kejayaan. Bertitik tolak daripada inilah kita sememangnya memerlukan perancangan yang teliti dan modal yang kukuh dalam menentukan kejayaan kepada pelajar khususnya yang bakal menghadapi peperiksaan semester dan sebagainya. Oleh itu, kita seharusnya tahu sedikit sebanyak tentang tips-tips dan rahsia-rahsia untuk mencapai kejayaan.Sifat-sifat pelajar yang berjaya.

1. Bertaqwa

Berdoa dan memperuntukkan masa untuk mengigati Allah. Semua kewajiban terhadap agama hendaklah dipenihi bagi menjamin kita mendapat keredhaan Allah. Berdoalah memohon kesenangan dan kalancaran dalam mencapai kejayaan serta berdoa juga agar dikurniakan kecerdasan otak yang lebih. Otak yang dikurniakan Tuhan kepada makluk-makluknya adalah sama. Sebarang kelebihan adalah datangnya dari Allah.

2. Bersemangat

Setiap murid yang ingin berjaya, mempunyai keinginan dalam mencapai kecemerlangan. Dengan kata lain pelajar itu mempunyai semangat untuk nerjaya. Semangat boleh dipupuk dengan adanya cita-cita. Cita-cita boleh meransang diri murid itu untuk lebih berusaha dan berkeyakinan dalam menempuh rintangan untuk berjaya. Oleh itu tetapkanlah matlamat atau cita-ciata anda dengan jelas dan berusahalah untuk mencapainya dengan bersungguh-sungguh.

3. Berdisiplin

Disiplin adalah faktor yang sangat penting untuk berjaya. Setiap murid hendaklah mengikut peraturan serta menghormati ibu bapa,, guru, orang yang lebih tua dan rakan-rakan. Sedarkah anda bahawa individu-individu ini adalah orang yang mendorong anda untuk berjaya. Jangan sesekali menderhaka kepada mereka, kerana restu dan doa mereka, anda sebagai seorang murid akan mencapai kejayaan yang anda. Jadilah orang yang berdisiplin.

4. Cekal

Usaha dengan berterusan melalui pemikiran dan minda yang positif, kerana kelemahan dan kekurangan bukan batasan dan bukan untuk dijadikan alasan. Maksudnya sesuatu kejayaan itu hanya akan dapat dicapai sekiranya anda tidak berputus asa apabila dilanda kegagalan atau meneyedari kelemahan pada diri anda. Berfikirlah secara matang dan terbuka berdasarkan fikiran yang waras untuk mengatasi kekurangan atau kelemahan diri.

5. Maju kehadapan

Sentiasa berusaha untuk berada di hadapan orang lain atau menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik dengan cara yang sihat, tanpa menjatuhkan satndard orang lain. Dalam aspek ini sifat cemburu pada kejayaan orang lain boleh menjadi peransang kepada seorang murid untuk membaiki diri, seterusnya bersaing secara sihat dikalangan masing-masing demi untuk mengatasi yang lain. Awas! Kadang-kadang sifat cemburu boleh membawa kepada hasad dengki, lalu menimbulkan niat untuk menjatuhkan seseorang dengan cara yang salah. Elakkan berperasaan begini. Anda hendaklah sentiasa bersifat terbuka dalam mewujudkan suasana persaingan yang positif.

6. Tidak mudah berpuas hati

Sikap ini perlu diamalkan dalam diri setiap murid. Jangan memandang kepada apa yang telah kita capai tetapi sebaliknya fikirkanlah apa yang perlu dilakukan untuk menjadikan pencapaian yang telah kita perolehi itu sebagai pendorong kepada kejayaan yang mendatang.

AGENDA MESYUARAT

AGENDA MESYUARAT GURU KALI PERTAMA 2010

Tarikh : 29 Dis 2009

Jam : 8.00 – 10.00 pagi

Tempat : Hotel Cinta Sayang, Sungai Petani

  1. Perutusan Pengerusi

- Selamat kembali dengan semangat dan azam baru.

  1. Fokus 2010

- % lulus ABC UPSR

- % lulus ABC Tahun 1 – Tahun 5

- Headcount

- Perancangan Strategik

  1. Isu-isu Semasa

- Kutipan yuran dan bayaran tambahan.

- Keceriaan sekolah

- Kebersihan , kantin dan keracunan makanan

- Senarai keperluan peralatan sekolah

- Jadual waktu, buku kedatangan dan buku rekod mengajar

  1. Hari Pertama Persekolahan

- P & P berjalan ikut jadual

- Kelas tersusun dan bersih

- Kerusi meja buku teks mencukupi

- Tiada pembelian buku semasa P&P dijalankan

- Perhimpunan mingguan ringkas dan tersusun.

  1. Jadual Waktu

- Telah disediakan

- Semua guru perlu patuh

- Masuk ikut masa yang ditetapkan

- Jangan keluar masuk sesuka hati.

  1. Senarai Tugas Guru

- Pengurusan Kurikulum

- Pengurusan Ko-Kurikulum

- Penguusan HEM

  1. Pendaftaran Tahun 1 dan PraSekolah

  1. Disiplin Murid

- sering diperkata umum

- Bertumbuk, mengejek, laku musnah

- Jan – April 2008 jumlah kes 14, 840

- Mei – Oktober jumlah kes 7, 323

  1. Pakaian Kerja

- Kemas, bersih dan betul.

- Hari Rabu pakaian seragam Ko-Kurikulum

- Hari Khamis pakaian batik

- Hari Ahad – Selasa baju tangan panjang bertali leher, ‘ name tag ‘

  1. Penggunaan PSS / TV Pendidikan
  2. Pengunaan Makmal ICT
  3. Program Unit Bimbingan Dan Kaunseling
  4. Hal-hal Lain




AGENDA MESYUARAT

JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH KALI PERTAMA 2010

Tarikh : 29 Disember 2009

Jam : 10.30 – 1.30 petang

Tempat : Hotel Cinta Sayang, Sungai Petani

  1. Perutusan Pengerusi

  1. Visi Dan Misi Sekolah

  1. Pernyataan Dasar Kurikulum Sekolah

- NKRAs Sekolah

  1. Pengurusan Panitia

- Peranan Panitia

- Peruntukan Kewangan Panitia

  1. Analisa UPSR 2009

  1. Headcount dan Post-Mortem

  1. Program Kecemerlangan Akademik

- Kelas Tambahan Tahun 4 – Tahun 6

- Kelas Pemulihan

  1. Pengurusan Peperiksaan

- Ujian Bulanan- Peperiksaan Penggal

- PeperiksaanPercubaab

- Penggubalan Soalan

- JSU / JSI

- Koleksi Soalan dan Bank Soalan

  1. Program Pemantauan Kurikulum Berkualiti (PKB)

- PKB dilakukan pada setiap bulan.

- Refleksi perlu ditulis dalam bentuk bilangan murid bukan peratus.

- Perlu lebih kerap dan guru setiasa bersedia.


  1. PPSMI

- Penggunaan Peralatan ICT

- Program Rakan Taulan

  1. Pemulihan, KIA2M dan Protim.

  1. Pengurusan PraSekolah

  1. Hal-hal Lain

Sekitar Program Anti Dadah


Program Anti Dadah telah diadakan pada Khamis (22 Oktober 2009 ) yang lalu bertempat di sekitar kawasan sekolah. Ia telah dihadiri oleh beberapa orang pegawai dari AADK Sg. Petani.


Antara aktiviti yang dijalankan adalah Mewarna, Mencantum Gambar, Ceramah, Tayangan CD Anti Dadah dan Mencari Harta Karun. Program bermula jam 9.00 pagi dan berakhir jam 1.00 tengahari.

Penyampaian hadiah telah di sempurnakan oleh Tuan Guru Besar SK. Semeling, En. Che Rosli Bin Ibrahim. Guru Besar mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua guru dan pegawai-pegawai AADK Sg. Petani, yang telah menjayakan program AADK pada hari ini.

Ciri-ciri Guru Cemerlang

Penulis :Hajah Ramlah Idris
SMK Pulau Nyior, 06000 Jitra, Kedah

Definasi

“Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa berdedikasi dan bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang cemerlang secara berterusan.” - Buku konsep Guru Cemerlang

Ciri Peribadi

Guru yang mempunyai sahsiah yang terpuji, berketrampilan dan berpegang teguh kepada etika perguruan dan etika perkhidmatan awam serta peka dan prihatin terhadap keperluan pelajar yang dapat menjadi role model kepada para pendidik.Pengetahuan dan kemahiran

Guru yang menguasai dan menghayati kandungan mata pelajaran atau bidang pengkhususan dan kepakarannya, menjadi pakar rujuk pengajaran dan pembelajaran, bijak mengurus masa, bahan sumber, alat pengajaran dan pembelajaran, mampu mengenal pasti keperluan dan masalah pembelajaran pelajar serta menyediakan program tindakan susulan, berpengetahuan dan berkemahiran dalam bidang-bidang teknologi maklumat dan komunikasi.Hasil kerja

Guru yang berupaya meningkatkan hasil pembelajaran (learning outcome) dan membangunkan potensi pelajar melalui pelbagai pendekatan dan membimbing pelajar di dalam dan di luar waktu pengajaran, dan penggunaan pelbagai kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran.Komunikasi

Guru yang memiliki kemahiran komunikasi yang tinggi secara ‘inter’ dan intra-personal’, serta berkemampuan menyampaikan idea dan mesej dengan berkesan dalam pelbagai bentuk kemunikasi.Potensi

Guru yang berwawasan, perintis sesuatu usaha, sentiasa merancang, mengelola dan melaksanakan program-program pendidikan, mampu membuat analisis dan mengambil tindakan terhadapnya, sentiasa belajar untuk meningkatkan kerjaya, sentiasa terlibat dan menyumbang dalam kursus, seminar dan bengkel, menjalankan penyelididkan dan menghasilkan penulisan ilmiah serta sentiasa menyumbangkan tenaga dan kepakaran ke arah keupayaan sekolah.Sumbangan kepada kemajuan pendidikan

Guru Cemerlang ialah guru yang berupaya menjana idea baru dan berkongsi idea tersebut bagi meningkatkan mutu pendidikan negara serta berupaya memberi buah fikiran yang boleh membantu peningkatan kualiti pengajaran di institusi pendidikan.

Features Excellent Teachers

Authors: Hajah Ramlah Idris SMK Pulau Nyior, 06000th Jitra, Kedah

Definition

"Excellent teachers are teachers who have the knowledge, skills and expertise particularly high in subjects in the field of teaching and learning. Excellent teachers are always dedicated and motivated in discharging its duties and responsibilities of excellence continuously. "- Book concept of Excellent Teachers

Personal Property

Teachers who have the personality that exemplary, competent, and adhere to the ethics of universities and public service ethics and sensitive to the needs of students who can become role models to educators.

Knowledge and skills

Teachers who master and appreciate the subjects or areas of specialization and expertise, the experts refer to teaching and learning, intelligent manage time, resources, teaching and learning tool, able to identify learning needs and problems of students and provide follow-up programs, knowledgeable and skilled in the fields of information technology and communications.

Work

Teachers are able to improve learning outcomes (learning outcome) and develop the potential of students through various approaches and guide students in and outside of teaching time, and use various methods and techniques of teaching and learning.

Communication

Teachers who have high communication skills in 'inter and intra-personal', and able to communicate ideas and messages effectively in various forms kemunikasi.

Potential

Teachers who visionary, a pioneer effort, always planning, organizing and implementing education programs, can make analysis and take action against him, always learn to improve their career, always involved and contribute in courses, seminars and workshops, run writing and producing scientific and will contribute energy and expertise to the school capacity.

Contribution to the advancement of education

Excellent teachers are teachers who are able to generate new ideas and share ideas to improve the quality of education and able to provide ideas that can help increase the quality of teaching in educational institutions.

Ciri-ciri Pelajar yang Cemerlang

1. Optimistik

Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'

2. Jangan bersikap pesimistik

Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.

3. Kesedaran memikul tanggungjawabPelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.
4. Tumpuan sepenuh hatiPelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.
5. Mulakan dari awalPelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.
6. Sentiasa bersediaPelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'
7. Lengkapkan peralatanPelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?
8. Tepati waktu belajarPelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.
9. Dapatkan bantuan guruPelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.
10. Hormati guruPelajar yang cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.
11. Bersoal jawab dengan guruPelajar yang cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab'.
12. Beri pandangan membinaPelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.
13. Berbncang dengan rakanPelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
14. Siapkan tugasan yang diberiPelajar yang cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.
15. Tubuhkan kumpulan studiPelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.
16. Sering masuk perpustakaanPelajar yang cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat yang sangat sesuai untuk anda mentelaah pelajaran.
17. Baca akhbarPelajar yang cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara khususnya ini merujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan gossip atau artis.
18. Menonton rangcangan yang sesuaiPelajar yang cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan berita semasa.
19. Lakukan peperiksaan kendiriPelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.
20. Sediakan jadual waktuPelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.
21. Sertai ceramah motivasiPelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.
22. Sertai seminar peperiksaanPelajar yang cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yang diadakan bagi memahami teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh orang yang pakar dalam bidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda juga mungkin menerima pelbagai tips dan petua berguna.
23. Beli buku rujukanPelajar yang cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapat memantapkan persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkan senarai buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingat pepatah Inggeris, "Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatan cantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu buku rujukan.
24. Masuk kelas tuisyenPelajar yang cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkan lagi pengalaman dan kecekapan pelajar dalam pelajaran.
25. Lawatan ke pameran bukuPelajar yang cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran buku yang diadakan. Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa anda akan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu, ilmu itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedai minyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk ke kandang najis... (fikirlah sendiri)
26. Sertai kokurikulum sekolahPelajar yang cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalam kokurikulum. Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otak yang sihat pula akan melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkarat akan melahirkan pemikiran yang lembab.
27. Sanggup manghadapi cabaranPelajar yang cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yang hebat yang sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran atau cuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yang dimaksudkan itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan suka melepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang suka mengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuan kekasih atau buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang maha hebat. Pandai-pandailah membawa diri.
28. Jaga keselamatan diriPelajar yang cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkan sebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar. Misalnya, jangan bermain dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.
29. Jaga kesihatan fizikalPelajar yang cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan cara menghindari sebarang bentuk penyakit. Makan makanan yang berzat. Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari makan di gerai-gerai yang kotor atau membeli kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Jangan berjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.
30. Makanan seimbangPelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.
31. Malu bertanya sesat jalanPelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.
32. SembahyangPelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.
33. DoaPelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.
34. TawakkalPelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

Characteristics of the Outstanding Students

1. Optimistic

Students who excel are self-confident in the potential for success in education can book. Confidence this will give injections in the internal spirit of yourself. Say 'I CAN'

2. Do not be pessimistic

Outstanding students that are not being pessimistic despair and succumb before the fighting began. Do not lemahkan your own spirit. Do not predict defeat before fighting began. If you do not actually try it for sure defeat in the hands. Have not yet tried out.

3. Awareness bear responsibility

Students who have excellent awareness and readiness to assume responsibility as a student who hopes to be religion, race, nation, family and community in the future. Honor family, community and country in the future depends on the generation of youth. Students who are excellent students who are aware of this fact. Students who realize this fact will definitely try harder to achieve these goals.

4. Focus wholeheartedly

Students describe an excellent education to focus full time following the teaching of teachers in the classroom. Attitudes play while learning attitudes of students who are less successful. Students who love to play in class while teacher is teaching students who will be the dipermainkan by the 'educated' at a later time. Even more unfortunate if one day they dipermainkan by those not educated as their own.

5. Start from scratch

Students who excel will make early preparation when facing exams regardless of whether the monthly tests, term examinations or tests that actually. Early preparation will distinguish students who are successful with that failed. Early preparation include having Revision, discuss with friends, seek the advice of teachers, examine the books and so again the model answers. Do not be 'midwife jump' to the examination hall.

6. Always ready

Always an excellent student preparedness to face any test or examination which will be held by the school (monthly tests, term examinations) or by the ministry (the actual exam). Students who are successful students who are willing and able to sit at any time. Bersediakah you suppose that the examination tomorrow? Outstanding students will say 'Yes' If your fans 'The Rock' you'll say 'Just bring it on ..'

7. Complete equipment

Students provide an excellent learning needs adequate equipment such as reference books, exercise books, stationery, short notes, etc.. Spirit is not enough to achieve success. Equipment that is not enough to trouble learning and may warm your heart or spirit to continue to weaken learning. Just imagine, you want to wash your hands after eating, but no water. Did you feel 'wide-open'?

8. Fulfilled the study period

Students who excel timely study that has been set by schools like coming to school within a set and returned only after permitted. This will train students to become disciplined. When the attitude of discipline in life has tersemai students, then mudahlah for students to discipline themselves in learning.

9. Get help teachers

Students who excel get help teachers or friends when another classmate who failed to attend classes on certain reasons. For example, when a student is sick and unable to attend classes, students must get help friends to get notes lessons, or get information for teachers who have missed the lessons.

10. Respect teachers

Students respect teachers who are excellent whether the teacher is teaching in the classroom or when outside the classroom. Teacher is the source of knowledge. So always respect the teachers who give us knowledge.

11. Discuss with teachers

Students who answer with an excellent cross-teachers to understand the lessons that were taught. In fact, Greece is famous philosopher named Socrates once said, 'seek knowledge by way of cross-answer'.

12. Give opinion building

Students often provide excellent views and opinions in the process of learning. This is because the give way, friends and students and students themselves will increasingly understand the lessons. This practice is also able to train and refining capacity sharpness thinking students.

13. Discuss to a friend

Students who excel often discuss with friends about the lessons learned. This is usually done in discussion classes, additional classes or groups in the study. Discussion will enrich the understanding of a lesson.

14. Prepare assignments given

Students who complete the outstanding tasks given by teachers working either in class or homework, in the period set by the teacher concerned. Students who are successful students often complete tasks assigned by their teachers.

15. Study groups formed

Students who hold an excellent discussion groups (study group) with partners who have the same vision and agenda of success in examinations. But do not set up study groups that eventually became the group chat! Seek partners who ragin and persistent. Leave friends who just love gabby.

16. Often in libraries

Students who make an excellent school libraries and other libraries as building knowledge to visit and get books for loan. Library is building knowledge. Library is also a very suitable place for your mentelaah lessons.

17. Read newspapers

Students who excel read newspapers or magazines to obtain academic knowledge enhancement. In particular this refers to issues of general and scientific articles and not gossip or artist space.

18. Watch rangcangan appropriate

Students who excel watching television to get the appropriate knowledge, such as Plan for Education, News and others. Among others is the story of knowledge (such as 'Discovery') and current news.

19. Do self-examination

Students who hold an excellent self-examination and testing (self) as the test is actually made, to serve as reinforcement learning. Students also need menganggapkan tests and examinations that test is taken and the actual exam. If you fail means fail in the real exam. Perform self-examination is like entering the clinic. You will be told about the 'disease' you (your weaknesses). After that, smooth-looking pandailah cure.

20. Prepare a timetable

Students who excel table provides time to plan student learning outside the school. Ask the advice of teachers or brothers who experienced pattern table for the appropriate and effective. This table must be complied with.

21. Join motivational talks

Students who attend excellent lectures held motivation to produce the spirit and self-confidence.

22. Join the seminar exam

Students who follow the excellent seminars held for examination to understand the techniques to answer exam questions. Sertainya seminars conducted by the experts in their respective fields. Apart from experience, you may also receive some tips and useful tips.

23. Buy reference books

Students who buy the excellent reference books appropriate. This can strengthen student preparation. Request help teachers to get a list of reference books for selection of certain subjects. Remember English proverb, "Do not judge the book by its cover." Books that look beautiful capture not necessarily good. Only teachers who understand the quality of a reference book.

24. Log class tuition

Students who follow the excellent tuition classes to add more experience and skills in education.

25. Visit to the exhibition book

Students who hold an excellent visit to the exhibitions of the book held. Even if you do not buy, at least your life will be almost on the books and knowledge. If you always menziarah source of knowledge, knowledge that you will visit often. If you enter the store perfume, keharumannya also be attached. If you enter the barn stool ...

26. Join co-curricular school

Students who excel in school activities to participate actively in co-curricular. Body will produce a vibrant healthy brain. A healthy brain will produce a smooth thoughts. Brain thinking that rust will produce moist.

27. Willing to challenge

Students who have outstanding willingness to challenge the external often try to interrupt the great concentration of students in the subject or attempt to reduce the interest of students to learn. Among the external challenges that are meant for entertainment, recreational excessive, melepak practices like wasting time and disruption and friends who love to invite students to do things that are less favorable. Appeal beloved hearts or fruit is also sometimes alleged that maha great. Smooth-pandailah to take.

28. Take care of personal safety

Students who maintain an excellent safety with the avoidance of any form of danger that can threaten the physical body of students. For example, do not play with fire, electricity or firecrackers. Just imagine if a student lost his right hand fingers in an accident.

29. Take care of physical health

Students who maintain excellent health the body by avoiding any form of disease. Eat nutritious food. Reduce snacks or 'junk-food'. Avoid eating at the stalls that are dirty or buy kueh-kueh exposed without closed. Do not sit up all night. This can affect health.

30. Balanced food

Students who maintain excellent control and nutrition by eating foods that are balanced. This will ensure good health and brain that can think more smoothly. Select the appropriate type of food for the mind and body health.

31. Shamrock asked astray

Students who excel not hesitate to gain experience from students who have been successful in the examination. Made brothers and sisters who have been successful as models or examples of student excellence. Note the characteristic dedication and discipline in their exams. Their experience is so valuable it has been successful for students who will face the test.

32. Prayer

Students who maintain excellent prayers. For students of Islam, deliver prayers five times as the ruler by religion. For students of other non-Muslims, do practice their religious rituals.

33. Doa

Students who excel always pray and hope for help from God. Spiritual aspect is also as important as physical and mental aspects of students.

34. Resignation

Students who excel surrender to God and not despair if you fail. When facing failure, another effort to make it as instructive example failure and guidelines for more success. Promote all forms of failure as success pengukuh themselves to find a more outstanding.